Homepagina » Preventie » CEO-fraude - voorkomen

CEO-fraude voorkomen?


  • Verifieer altijd of een betaal opdracht echt is. Doe dit via een ander kanaal (bijv. telefonisch) dan waar het verzoek op binnen komt

  • Zorg voor veilige betalingsprocedures met ingebouwde verificatie. Wijk nooit zomaar af van deze betalingsprocedures

  • Oplichters maken vaak gebruik van tijdsdruk. Als er haast bij is, moeten alarmbellen gaan rinkelen!

  • Oplichters imiteren de afzender, waardoor het kan lijken als of de mail écht van een leidinggevende komt. Verifiëer dus altijd, ook als het betrouwbaar lijkt
  • Gebruik daarbij niet de contactgegevens die meegestuurd zijn. Deze kunnen ook vals zijn

Herken CEO-fraude aan de volgende eigenschappen:

  • Vaak wordt er sterk nadruk gelegd op de gezagsverhouding. De betaalopdracht wordt als een bevel gegeven

  • De zogenaamde CEO benadrukt dat vertrouwelijkheid van groot belang is. De opdracht mag niet gedeeld worden met collega’s

  • De medewerker wordt geprezen en belangrijk gemaakt. Hij/zij is uitgekozen om de opdracht uit te voeren vanwege zijn/haar uitzonderlijke kwaliteiten

  • Het slagen van een actie wordt op de schouders van een bepaalde medewerker gelegd. De druk wordt zo verhoogd

  • De valse mails die deze nep-CEO’s sturen, zijn meestal ook te herkennen aan het gebruik van een vals afzendadres. Heel vaak lijkt deze wel van het domein van het bedrijf te komen, maar is bijvoorbeeld een L vervangen door een hoofdletter i

  • Tijdsdruk. Geld moet snel overgemaakt worden