CEO-fraude voorkomen?
- Verifieer altijd of een betaal opdracht echt is. Doe dit via een ander kanaal (bijv. telefonisch) dan waar het verzoek op binnen komt
- Zorg voor veilige betalingsprocedures met ingebouwde verificatie. Wijk nooit zomaar af van deze betalingsprocedures
- Oplichters maken vaak gebruik van tijdsdruk. Als er haast bij is, moeten alarmbellen gaan rinkelen!
- Oplichters imiteren de afzender, waardoor het kan lijken als of de mail écht van een leidinggevende komt. Verifiëer dus altijd, ook als het betrouwbaar lijkt
- Gebruik daarbij niet de contactgegevens die meegestuurd zijn. Deze kunnen ook vals zijn
Herken CEO-fraude aan de volgende eigenschappen:
- Vaak wordt er sterk nadruk gelegd op de gezagsverhouding. De betaalopdracht wordt als een bevel gegeven
- De zogenaamde CEO benadrukt dat vertrouwelijkheid van groot belang is. De opdracht mag niet gedeeld worden met collega’s
- De medewerker wordt geprezen en belangrijk gemaakt. Hij/zij is uitgekozen om de opdracht uit te voeren vanwege zijn/haar uitzonderlijke kwaliteiten
- Het slagen van een actie wordt op de schouders van een bepaalde medewerker gelegd. De druk wordt zo verhoogd
- De valse mails die deze nep-CEO’s sturen, zijn meestal ook te herkennen aan het gebruik van een vals afzendadres. Heel vaak lijkt deze wel van het domein van het bedrijf te komen, maar is bijvoorbeeld een L vervangen door een hoofdletter i
- Tijdsdruk. Geld moet snel overgemaakt worden