CEO-fraude voorkomen?
Tip 1
Verifieer altijd of een betaalopdracht echt is. Doe dit via een ander kanaal (bijv. telefonisch) dan waar het verzoek op binnen komt.
Tip 2
Zorg voor veilige betalingsprocedures met een ingebouwde verificatie. Wijk nooit zomaar af van deze betalingsprocedures.
Tip 3
Oplichters maken vaak gebruik van tijdsdruk. Als er haast bij is, moeten alarmbellen gaan rinkelen!
Tip 4
Oplichters imiteren de afzender, waardoor het kan lijken alsof de mail écht van een leidinggevende komt. Verifieer dus altijd, ook als het betrouwbaar lijkt.
Tip 5
Gebruik bij het verifiëren niet de contactgegevens die zijn meegestuurd. Deze kunnen ook vals zijn.
Herken CEO-fraude aan de volgende eigenschappen:
Eigenschap 1
Vaak wordt er sterk nadruk gelegd op de gezagsverhouding. De betaalopdracht wordt als een bevel gegeven
Eigenschap 2
De zogenaamde CEO benadrukt dat vertrouwelijkheid van groot belang is. De opdracht mag niet gedeeld worden met collega’s
Eigenschap 3
De medewerker wordt geprezen en belangrijk gemaakt. Hij/zij is uitgekozen om de opdracht uit te voeren vanwege zijn/haar uitzonderlijke kwaliteiten
Eigenschap 4
Het slagen van een actie wordt op de schouders van een bepaalde medewerker gelegd. De druk wordt zo verhoogd
Eigenschap 5
De valse mails die deze nep-CEO’s sturen, zijn meestal ook te herkennen aan het gebruik van een vals afzendadres. Heel vaak lijkt deze wel van het domein van het bedrijf te komen, maar is bijvoorbeeld een L vervangen door een hoofdletter i
Eigenschap 6
Tijdsdruk. Geld moet snel overgemaakt worden
Tip: download de handleiding CEO-fraude. In deze handleiding staan bovenstaande tips benoemd en stappen die je kunt uitvoeren als je slachtoffer bent geworden van hacking.