Slachtoffer geworden van vishing?
Wat je vooral wel moet doen.
Stap 1
Verander zo snel mogelijk al je wachtwoorden. Kies voor ieder account een uniek wachtwoord van tenminste 12 tekens.
Stap 2
Bel de instantie waarvan het bericht zogenaamd afkomstig is (bijvoorbeeld je bank) en geef door wat er gebeurd is. Geef hierbij duidelijk aan welke (persoons)gegevens gelekt zijn.
Stap 3
Blokkeer direct je bankpas of creditcard als deze gegevens gelekt zijn.
Stap 4
Stel (mits van toepassing) je eigen organisatie op de hoogte van het incident.
Stap 5
Stel waar mogelijk een tweestapsverificatie in via instellingen → beveiliging.
Stap 6
Scan je systeem met een malware scanner (bijvoorbeeld malwarebytes).
Stap 7
Is er schade? Bewaar zoveel mogelijk bewijsmateriaal en doe aangifte bij de politie.
Stap 8
Waarschuw familie, vrienden en kennissen over deze vorm van oplichting.
Stap 9
Meld het nepbericht bij de Fraudehelpdesk.
Tip: download de handleiding vishing. In deze handleiding staan bovenstaande stappen die je kunt nemen als je slachtoffer bent geworden van vishing en tips om vishing te voorkomen.