Homepagina » Hulp na hack » Smishing? » Smishing - slachtoffer

Slachtoffer geworden van smishing?


Wat je vooral wel moet doen.

 

Stap 1

Verander zo snel mogelijk al je wachtwoorden. Kies voor ieder account een uniek wachtwoord van tenminste 12 tekens.

 

Stap 2

Bel de instantie waarvan het bericht zogenaamd afkomstig is (bijvoorbeeld je bank) en geef door wat er gebeurd is. Geef hierbij duidelijk aan welke (persoons)gegevens gelekt zijn.

 

Stap 3

Blokkeer direct je bankpas of creditcard als deze gegevens gelekt zijn.

 

Stap 4

Stel (mits van toepassing) je eigen organisatie op de hoogte van het incident.

Stap 5

Scan je systeem met een malware scanner (bijvoorbeeld malwarebytes).

 

Stap 6

Is er schade? Bewaar zoveel mogelijk bewijsmateriaal en doe aangifte bij de politie.

 

Stap 7

Waarschuw familie, vrienden en kennissen over deze vorm van oplichting.

 

Stap 8

Meld het nepbericht bij de fraudehelpdesk.

Tip: download de handleiding smishing. In deze handleiding staan bovenstaande stappen die je kunt nemen als je slachtoffer bent geworden van smishing en tips om smishing te voorkomen.