Homepagina » Hulp na hack » Phishing? » Phishing - slachtoffer

Wat te doen bij phishing, smishing of vishing?


  • Verander zo snel mogelijk je wachtwoorden. Begin bij de belangrijkste accounts, zoals bijvoorbeeld je mail of bankrekening

  • Is er een wachtwoord gelekt dat je op meerdere plekken gebruikt? Verander dan ook daar direct je wachtwoord. Kies voor ieder account een uniek wachtwoord van tenminste 10 tekens

  • Bel de instantie waarvan je gegevens gelekt zijn - bijvoorbeeld je bank - en geef door wat er gebeurd is. Geef hierbij duidelijk aan welke (persoons-)gegevens precies gelekt zijn

 

  • Blokkeer direct je bankpas of creditcard als deze gegevens gelekt zijn

  • Stel (waar mogelijk) twee-factor authenticatie in via instellingen > beveiliging

  • Stel, mits van toepassing, je eigen organisatie op de hoogte van het incident

 

  • Waarschuw familie, vrienden en kennissen over deze vorm van oplichting

 

  • Scan je systeem met een malware scanner (bijvoorbeeld malwarebytes)

  • Is er schade? Bewaar zoveel mogelijk bewijsmateriaal en doe aangifte

Tip: download de handleiding phishing. In deze handleiding staan bovenstaande stappen die je kunt nemen als je slachtoffer bent geworden van phishing en tips om phishing te voorkomen.