Slachtoffer geworden van phishing?
Wat je vooral wel moet doen.
Stap 1
Verander zo snel mogelijk je wachtwoorden. Begin bij de belangrijkste accounts, zoals je mail of bankrekening.
Stap 2
Is er een wachtwoord gelekt dat je op meerdere plekken gebruikt? Verander dan ook daar direct je wachtwoord. Kies voor ieder account een uniek wachtwoord van tenminste 12 tekens.
Stap 3
Bel de instantie waarvan je gegevens gelekt zijn – bijvoorbeeld je bank – en geef door wat er gebeurd is. Geef hierbij duidelijk aan welke (persoons)gegevens precies gelekt zijn.
Stap 4
Blokkeer direct je bankpas of creditcard als deze gegevens gelekt zijn.
Stap 5
Is er schade? Bewaar zoveel mogelijk screenshots of foto’s en doe aangifte bij de politie.
Stap 6
Stel waar mogelijk tweestapsverificatie in via instellingen > beveiliging.
Stap 7
Scan je systeem met een malware scanner (bijvoorbeeld malwarebytes).
Stap 8
Stel, mits van toepassing, je eigen organisatie op de hoogte van het incident.
Stap 9
Waarschuw familie, vrienden en kennissen over deze vorm van oplichting.
Stap 10
Meld het phishing bericht bij fraudehelpdesk om anderen te helpen waarschuwen.
Tip: download de handleiding phishing. In deze handleiding staan bovenstaande stappen die je kunt nemen als je slachtoffer bent geworden van phishing en tips om phishing te voorkomen.