Slachtoffer geworden van phishing?


Wat je vooral wel moet doen.

Stap 1

Verander zo snel mogelijk je wachtwoorden. Begin bij de belangrijkste accounts, zoals je mail of bankrekening.

 

Stap 2

Is er een wachtwoord gelekt dat je op meerdere plekken gebruikt? Verander dan ook daar direct je wachtwoord. Kies voor ieder account een uniek wachtwoord van tenminste 12 tekens.

 

Stap 3

Bel de instantie waarvan je gegevens gelekt zijn – bijvoorbeeld je bank – en geef door wat er gebeurd is. Geef hierbij duidelijk aan welke (persoons)gegevens precies gelekt zijn.

 

Stap 4

Blokkeer direct je bankpas of creditcard als deze gegevens gelekt zijn.

 

Stap 5

Is er schade? Bewaar zoveel mogelijk screenshots of foto’s en doe aangifte bij de politie.

Stap 6

Stel waar mogelijk tweestapsverificatie in via instellingen > beveiliging.

 

Stap 7

Scan je systeem met een malware scanner (bijvoorbeeld malwarebytes).

 

Stap 8

Stel, mits van toepassing, je eigen organisatie op de hoogte van het incident.

 

Stap 9

Waarschuw familie, vrienden en kennissen over deze vorm van oplichting.

 

Stap 10

Meld het phishing bericht bij fraudehelpdesk om anderen te helpen waarschuwen.

 

 

 

 

Tip: download de handleiding phishing. In deze handleiding staan bovenstaande stappen die je kunt nemen als je slachtoffer bent geworden van phishing en tips om phishing te voorkomen.