Home » Tech support scam? » Tech Support Scam Voorkomen

Tech support scam voorkomen


Leer het herkennen:

  • Iemand die zich voordoet als helpdeskmedewerker van Microsoft of Windows en zegt dat je een computerprobleem hebt, bijvoorbeeld zogenaamde fouten, een virus, dat je geen officiële/legale Windows zou hebben of dat je bent gehackt.
  • De nepmedewerker spreekt Engels, vaak met een buitenlands (Indiaas) accent.
  • Er wordt gebeld vanaf een buitenlands of afgeschermd telefoonnummer.

Word je gebeld en herken je dit? Verbreek dan altijd de verbinding.

Werkwijze oplichters

Als je toch op het verhaal van de nepmedewerkers ingaat, volgen meestal de volgende stappen:

  • Om je te kunnen "helpen" vragen de oplichters je een programmaatje te downloaden, zodat ze op afstand je pc kunnen bedienen.
  • Ze proberen je te overtuigen dat je een computerprobleem hebt door trucjes. Bijvoorbeeld door logboeken met foutmeldingen te tonen. Deze foutmeldingen komen echter op iedere pc voor, zijn niet ernstig en hoeven niet opgelost te worden. Of ze spelen in op actueel nieuws, bijvoorbeeld een groot computerlek en zeggen dat dit ook bij jouw pc is geconstateerd.
  • Om de zogenaamde problemen op te lossen vragen ze om een betaling. 
  • Oplichters die een stapje verder gaan, laten je de betaling via internetbankieren uitvoeren en verhogen dan ongezien het bedrag of stelen je bank- creditcardgegevens.

Minder frequent, maar ook gemeld zijn:

  • Het installeren van schadelijke software, zoals gijzelsoftware, die bijvoorbeeld al je bestanden blokkeert. Pas na betaling zou het probleem worden opgelost.
  • Het stelen van privacygevoelige of persoonlijke gegevens, zoals wachtwoorden.
  • Oplichters die zich voordoen als bankmedewerker en zeggen dat er iets mis is met je bank of creditcard om zo betaalgegevens af te troggelen. Ook helpdeskfraude uit naam van Google en Ziggo komt voor.