Ik heb contact (gehad) met een frauduleuze helpdesk
Bij helpdeskfraude heb je contact met een persoon die zogenaamd werkt bij de helpdesk van een bedrijf of organisatie. Je kunt actief worden gebeld waarbij wordt aangegeven dat er een probleem is, of je belt zelf een nummer wat je via een zoekmachine hebt gevonden.
Het doel is hetzelfde als bij e-mail phishing of sms phishing (smishing). De medewerker van de helpdesk creëert bij de gebruiker een gevoel van urgentie om actie te ondernemen en bijgevolg informatie te verstrekken.
Verschaf nooit enige informatie aan een automatisch spraakbericht. Bemerk ook dat de bedrieger gemakkelijk een vals telefoonnummer kan aanmaken om zich uit te geven voor iemand anders. Geef nooit enige informatie door als je niet zelf het telefoongesprek hebt gestart.
De crimineel is op je gegevens en geld uit en wil je ertoe verleiden om tegen betaling onveilige software (een virus) op je pc te installeren. Hiermee krijgt de crimineel toegang tot je pc en bestanden. Daarnaast wordt bijna altijd het bedrag dat je voor de telefonische hulp moet betalen tijdens het betaalproces (ongemerkt) verhoogd. Hier kom je vaak pas later achter wanneer je onraad ruikt of je bankafschrift onder ogen krijgt.
Stap 1
Verander zo snel mogelijk al je wachtwoorden. Kies voor ieder account een uniek wachtwoord van tenminste 12 tekens.
Stap 2
Bel de instantie waarvan het bericht zogenaamd afkomstig is (bijvoorbeeld je bank) en geef door wat er gebeurd is. Geef hierbij duidelijk aan welke (persoons)gegevens gelekt zijn.
Stap 3
Blokkeer direct je bankpas of creditcard als deze gegevens gelekt zijn.
Stap 4
Stel (mits van toepassing) je eigen organisatie op de hoogte van het incident.
Stap 5
Stel waar mogelijk een tweestapsverificatie in via instellingen → beveiliging.
Stap 6
Scan je systeem met een malware scanner (bijvoorbeeld malwarebytes).
Stap 7
Is er schade? Bewaar zoveel mogelijk bewijsmateriaal en doe aangifte bij de politie.
Stap 8
Waarschuw familie, vrienden en kennissen over deze vorm van oplichting.
Stap 9
Meld het nepbericht bij de Fraudehelpdesk.